top of page

New Wave Group aksjeanalyse - Det beste kvartalet Ever!

Oppdatert: 23. mai

New Wave Group Aksjeanalyse

Hva er New Wave Group AB?

New Wave group er et svenskt selskap som har en bred portefølge under seg.

De er basert rundt om i verden, men de største salgene er fremdeles i Sverige, de har forbedret salgene over tid i både USA og Sentral Europa, så det er potensiale for å øke salgene.


Deres hovedsegmenter går inn mot arbeidsklær og sportsklær, de er faktisk eier av Craft, som er en av sponsorene til skilandslaget.


Arbeidsklær er det segmentet de har tjent mest på over tid, der de eier Clique, Harvest og Jobman (workware). 


Hovedstrategien deres er å kjøpe opp nye selskaper og produsenter, for å videreutvikle og bruke erfaringen de har tilegnet seg til å utvide portefølgen og øke salgspotensialet til oppkjøpene.

De har også gått inn i dekor, men dette segmentet er ganske lite i forhold til Arbeidsklær og sportsklær. Dekor har også gjort det svakt i år, som gjør de mer sårbare enn de andre produktene til selskapet.


Man opplever typisk 4-5% utbytte og selskapet har hatt en god vekst siden de kom på børs.

P/E er på rundt 10-12 og indikerer at det ikke er mye forventninger til vekst når man går videre.


Fra min side står spørsmålet på om de klarer å flytte prisen over til forbrukeren og får bedre kontroll over bunnlinjen.


Litt om finansene

Statement

Generelt sett kan jeg se at NWG har økt topplinja betydelig, og de siste kvartalene har vært “det beste kvartalet ever”. Som du ser fortsetter topplinja og levere. Der både topplinje og bunnlinje er i nærheten av hele året i 2021. Dette ser hovedsaklig godt ut.

En problemstilling du kan ta opp er om marginene historisk er mer korrekte enn marginene etter covid.

Det kan nevnes at Q4 i seg selv er også det sterkeste kvartalet historisk sett, så kan være at tallene for 2023 vil endre seg betraktelig.


Sum netto inntekter

Resultat

Driftsmargin

EBIT margin

2014

4273.6

176.9

4.14%

5.85%

2015

4964.7

145.3

2.93%

5.14%

2016

5237.1

276.7

5.28%

7.64%

2017

5597.3

354

6.32%

8.38%

2018

6290.6

360

5.72%

7.67%

2019

6903.5

370.1

5.36%

7.75%

2020

6098.8

363

5.95%

8.95%

2021

6718.6

760

11.31%

14.97%

2022

8843.6

1168.8

13.22%

17.02%

2023 (q1-q3)

6777

752.7

11.11%

15.62%


Når det kommer til ROA og ROE setter jeg for nå dette inn for de spesielt interesserte, ettersom jeg ikke har noen gode selskaper jeg kan sammenligne disse verdiene med. Jeg har ikke sett på Bjørn Borg eller Adidas som eksempler. Etter Covid har de slått Fenix Outdoor, men før covid ble de utklasset av Fenix.


ROA NWG

ROA FENIX

ROE NWG

ROE FENIX

2014

3.38%

7.59%

7.36%

15.25%

2015

2.65%

7.58%

5.78%

14.51%

2016

4.75%

14.96%

9.82%

25.44%

2017

5.95%

16.32%

11.69%

26.28%

2018

5.10%

16.75%

10.48%

23.60%

2019

4.41%

11.04%

9.82%

19.18%

2020

5.03%

5.20%

9.41%

9.57%

2021

9.92%

8.47%

16.64%

14.85%

2022

10.68%

9.03%

19.84%

14.96%

2023 (q1-q3)

6.59%

1.62%

11.80%

2.84%

Balance

De har økt gjelden over tid, men har fremdeles god kontroll på renta. Basert på Statement så er det snakk om ganske lav gjeld sammenlignet med resultatet. Q1-Q3 i 2023, har nå et resultat på 752, som tilsvarer en god del av rentebærende gjeld som vises nedenfor.

NB tallene nedenfor gjelder rentebærende gjeld



Short term debt

long term debt

Equity

2014

83.7

1974

2404.8

2015

289.4

1818.7

2513.6

2016

103.3

1879.6

2817.2

2017

82.2

1774

3029.2

2018

347.7

1813.8

3434.2

2019

497.8

2837.6

3770.7

2020

209.4

1951.3

3855.6

2021

229.9

1186.2

4567.6

2022

330.6

2442.5

5890.5

2023

225.2

2667.3

6379.8

Cash Flow

Etter et par gode år med operations, har inntektene begynt og skrante, dette er de første svakhetstegene vi kan se. Det skal nevnes at det i 2022 ble brukt mye på å bygge inventory som gikk fra 2937 --> 5297.

De har fortsatt med inventory build up i 2023, som også indikerer at selv om de ser dårlig ut nå, kan dette bli ganske bra.


Operations

Leasing

utbytte

2014

-284.2


-66.3

2015

129.5


-66.3

2016

448.9


-66.3

2017

207.8


-89.6

2018

222.6


-112.8

2019

99.5

-103

-132.7

2020

1206.6

-126.7

0

2021

1207.4

-126.5

-265.4

2022

-360

-138.2

-282

2023

210.3

-115.2

-216.3



Fortrinn ved eierskap

  • Både work og sportsware: Dette gir en diversifisert portefølge inn mot to helt forskjellige segmenter.

  • Track recorden har blitt bedre og bedre: De viser at de klarer å levere selv i dårlige perioder, selv om veksten stagnerer tjener de penger.

  • Mye erfaring: De har god erfaring inn mot flere land og har bygd opp en portefølge de kan jobbe med videre

  • CEO lover dobling av topplinja før han går av: Også hovedeier i selskapet eier rundt 80% av alle aksjene som i seg selv ikke er positivt. Men en dobling av Topplinja, dette er en eldre mann så da har ha truen på det han leverer.

  • Sentral Europa har økt betraktelig i år: Sverige i seg sels har stått ganske sterkt og nå kommer større land og begynner og bruke produktene. Det er mye å hente her.

  • Gode utbytter: Et selskap som har vokst så godt har klart å gi utbytter på rundt 3-5% av kost.


Nedside ved eierskap

  • Historisk margin kan vise til fremtidlig margin: Svakere margin i dårlige tider er naturlig, men når de også sliter å vokse i vanskelige tider blir det sterke reaksjoner

  • syklisk aksje: Sport og uteliv er veldig syklisk, vi snakker økonomi og væravhengig.

  • Surt miljø - sur inntekt: Går inn mot at dette er syklisk. Dette er ikke den aksjen som gjør det best når renta går opp. Forbrukerøkonomien er viktig siden det ikke er "must have" produkter.

  • Sportssegmentet har mye konkuranse: Konkurerer med produkter som Nike, Adidas og Under armor, det er et stort marked med mange leverandører.

  • flere av landene har virkelig flatet ut i q3: veksten har stagnert og jeg håper dette er det sykliske i aksjen. Men det er ingen garanti for dette.



Så basert på denne aksjeanalysen; Hva burde du se nærmere på før du investerer i NWG

  • Kan de fortsette denne veksten?

  • Liker du produktene deres?

  • Har de noe å si mot Nike, Adidas, Under Armor etc?


Hva slags styrker og farer lurer seg bak bilde nedenfor?

En regiongjennomgang der du kan se nedgang i flere områder.

Som en disclaimer ønsker jeg å informere om at dette er en av aksjene jeg er investert hardest i.


Kjapp gjennomgang

NWG selger klesutstyr til forskjellige segmenter innenfor flere kontinenter.

Deres sterkeste områder er i USA, Sverige og Sentral Europa. De viser i perioder klare tegn til videre vekst. selv om det har vært negative trender i en periode.

De står godt til finansielt sett og gjør det de kan for videre vekst inn mot de forskjellige markedene.


Slikt jeg tolker det så er dette markedet ganske vanskelig nå og det vil være vanskelig og øke salg betraktelig. Dersom konsumentøkonomien forbedrer seg kan NWG være en av de som får mye ut av dette.



Håper dere har likt denne aksjeanalysen av New Wave group. Gi gjerne en tilbakemelding om hva dere syntes!







112 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Thule Group aksjeanalyse : Med fokus på kvalitet

Thule group aksjeanalyse: Det vi vil gå gjennom her er hva de gjør, finanser og se om vi finner noen styrker, svakheter og hva man skal...

Kommentarer

Gitt 0 av 5 stjerner.
Ingen vurderinger ennå

Legg til en vurdering
bottom of page