top of page

New Wave Group aksjeanalyse - Det beste kvartalet Ever!

Oppdatert: 5. apr.

Hva er New Wave Group AB?

New Wave group er et svenskt selskap som har en bred portefølge under seg.

De er basert rundt om i verden, men de største salgene er fremdeles i Sverige, de har forbedret salgene over tid i både USA og Sentral Europa, så det er potensiale for å øke salgene.


Deres hovedsegmenter går inn mot arbeidsklær og sportsklær, de er faktisk eier av Craft, som er en av sponsorene til skilandslaget.


Arbeidsklær er det segmentet de har tjent mest på over tid, der de eier Clique, Harvest og Jobman (workware). 


Hovedstrategien deres er å kjøpe opp nye selskaper og produsenter, for å videreutvikle og bruke erfaringen de har tilegnet seg til å utvide portefølgen og øke salgspotensialet til oppkjøpene.

De har også gått inn i dekor, men dette segmentet er ganske lite i forhold til Arbeidsklær og sportsklær. Dekor har også gjort det svakt i år, som gjør de mer sårbare enn de andre produktene til selskapet.


Man opplever typisk 4-5% utbytte og selskapet har hatt en god vekst siden de kom på børs.

P/E er på rundt 10-12 og indikerer at det ikke er mye forventninger til vekst når man går videre.


Fra min side står spørsmålet på om de klarer å flytte prisen over til forbrukeren og får bedre kontroll over bunnlinjen.


Litt om finansene

Statement

Generelt sett har NWG økt topplinja betydelig, og de siste kvartalene har vært “det beste kvartalet ever”. Som du ser fortsetter topplinja og levere. Der både topplinje og bunnlinje er i nærheten av hele året i 2021. Dette ser hovedsaklig godt ut.

En problemstilling du kan ta opp er om marginene historisk er mer korrekte enn marginene etter covid.

Det kan nevnes at Q4 i seg selv er også det sterkeste kvartalet historisk sett, så kan være at tallene for 2023 vil endre seg betraktelig.


Sum netto inntekter

Resultat

Driftsmargin

EBIT margin

2014

4273.6

176.9

4.14%

5.85%

2015

4964.7

145.3

2.93%

5.14%

2016

5237.1

276.7

5.28%

7.64%

2017

5597.3

354

6.32%

8.38%

2018

6290.6

360

5.72%

7.67%

2019

6903.5

370.1

5.36%

7.75%

2020

6098.8

363

5.95%

8.95%

2021

6718.6

760

11.31%

14.97%

2022

8843.6

1168.8

13.22%

17.02%

2023 (q1-q3)

6777

752.7

11.11%

15.62%


Når det kommer til ROA og ROE setter jeg for nå dette inn for de spesielt interesserte, ettersom jeg ikke har noen gode selskaper jeg kan sammenligne disse verdiene med. Jeg har ikke sett på Bjørn Borg eller Adidas som eksempler. Etter Covid har de slått Fenix Outdoor, men før covid ble de utklasset av Fenix.


ROA NWG

ROA FENIX

ROE NWG

ROE FENIX

2014

3.38%

7.59%

7.36%

15.25%

2015

2.65%

7.58%

5.78%

14.51%

2016

4.75%

14.96%

9.82%

25.44%

2017

5.95%

16.32%

11.69%

26.28%

2018

5.10%

16.75%

10.48%

23.60%

2019

4.41%

11.04%

9.82%

19.18%

2020

5.03%

5.20%

9.41%

9.57%

2021

9.92%

8.47%

16.64%

14.85%

2022

10.68%

9.03%

19.84%

14.96%

2023 (q1-q3)

6.59%

1.62%

11.80%

2.84%

Balance

De har økt gjelden over tid, men har fremdeles god kontroll på renta. Basert på Statement så er det snakk om ganske lav gjeld sammenlignet med resultatet. Q1-Q3 i 2023, har nå et resultat på 752, som tilsvarer en god del av rentebærende gjeld som vises nedenfor.

NB tallene nedenfor gjelder rentebærende gjeld



Short term debt

long term debt

Equity

2014

83.7

1974

2404.8

2015

289.4

1818.7

2513.6

2016

103.3

1879.6

2817.2

2017

82.2

1774

3029.2

2018

347.7

1813.8

3434.2

2019

497.8

2837.6

3770.7

2020

209.4

1951.3

3855.6

2021

229.9

1186.2

4567.6

2022

330.6

2442.5

5890.5

2023

225.2

2667.3

6379.8

Cash Flow

Etter et par gode år med operations, har inntektene begynt og skrante, dette er de første svakhetstegene vi kan se. Det skal nevnes at det i 2022 ble brukt mye på å bygge inventory som gikk fra 2937 --> 5297.

De har fortsatt med inventory build up i 2023, som også indikerer at selv om de ser dårlig ut nå, kan dette bli ganske bra.


Operations

Leasing

utbytte

2014

-284.2


-66.3

2015

129.5


-66.3

2016

448.9


-66.3

2017

207.8


-89.6

2018

222.6


-112.8

2019

99.5

-103

-132.7

2020

1206.6

-126.7

0

2021

1207.4

-126.5

-265.4

2022

-360

-138.2

-282

2023

210.3

-115.2

-216.3



Fortrinn ved eierskap

Både work og sportsware

Track recorden har blitt bedre og bedre.

Mye erfaring

CEO lover dobling av topplinja før han går av.

Sentral Europa har økt betraktelig i år

Gode utbytter


Nedside ved eierskap

Historisk margin kan vise til fremtidlig margin

syklisk aksje

Surt miljø - sur inntekt

Sportssegmentet har mye konkuranse

flere av landene har virkelig flatet ut i q3



Så hva burde du se nærmere på.

Kan de fortsette denne veksten?

Liker du produktene deres?

Har de noe å si mot Nike, Adidas, Under Armor etc?


Hva slags styrker og farer lurer seg bak bilde nedenfor?

En regiongjennomgang der du kan se nedgang i flere områder.

Som en disclaimer ønsker jeg å informere om at dette er en av aksjene jeg er investert hardest i.


Kjapp gjennomgang

NWG selger klesutstyr til forskjellige segmenter innenfor flere kontinenter.

Deres sterkeste områder er i USA, Sverige og Sentral Europa. De viser i perioder klare tegn til videre vekst. selv om det har vært negative trender i en periode.

De står godt til finansielt sett og gjør det de kan for videre vekst inn mot de forskjellige markedene.


Håper dere har likt denne aksjeanalysen av New Wave group.







100 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Thule Group aksjeanalyse : Med fokus på kvalitet

Thule group aksjeanalyse: Det vi vil gå gjennom her er hva de gjør, finanser og se om vi finner noen styrker, svakheter og hva man skal se etter i fremtiden. Hva gjør Thule Group Thule er et selskap d

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page