top of page

Europris aksjeanalyse - falt av tronen?

Oppdatert: 5. apr.


Her er en lett Europris analyse, så hva er Europris? Europris er en billigkjede som driver med dagligvarer, nødvendig forbruk. Så her snakker vi alt fra smågodt til barberhøvel og stekepanner.

De har ikke mat knyttet mot kjøl og frys som fjerner en del kastgjenstander. Dette sørger for lavere svinn og en bedre margin.

De har tatt store markedsandeler i Norge de siste få årene og står nå med 281 butikker spredd godt rundt landet.


Nå presenterer Europris topplinje vekst, noe som stemmer, mens bunnlinja har vært i en nedadgående trend siden toppåret i 2021. Der de fikk en god boost fra covid.


De viser seg å gjøre det greit under vanskelige økonomiske tider, med positive salg og at de faktisk tjener penger. Men marginen er ned til 2017-2018 nivåer, som skaper litt usikkerhet inn i aksjen.


Rentebærende gjeld har sagte men sikkert godt oppover, samtidig som leasing også nå tar en større del av kaken. Dette øker kostnadsproblematikken og øker risikobilde i aksjen.


De har hatt en oppkjøpsmulighet for Oob, Men det  har for nå blitt blokkert av uenigheter av ebitda inntektene til ÖoB i perioden 2019 - 2020, som var det prisen til ÖoB skulle baseres på.



Europris har også gjort store endringer i balansen. I 2019-2020 betalte ned 50% av gjelden, men den har de begynt og hente innigjen på nytt de siste 2 årene som dere ser i bilde ovenfor. Spesielt om man tar med leasing, så er det en betraktelig økning.


Jeg føler dette setter inn et usikkerhetsmoment i aksjen. Man kan også nevne at med en sterk norsk krone, får Europris veldig sterk konkuranse fra svenskehandel, ettersom østlandet da trekker seg til Svenskegrensa, men per dags dato er krona så svak at dette ikke nødvendigvis oppleves på samme måte.


Q4 er historisk det sterkeste kvartalet og jeg ser frem til hva q4 kommer til å vise denne runden.


Nettbutikker

Europris har gått inn i noen nettbutikker, to av dem som nevnes i presentasjonen deres er Lekekassen og Strikkemekka. Her opplever man en nedadgående trend med høyere konkuranse i Sverige og Danmark. Jeg er nyskjerrig på hva de vil få til her, og om dette er en metode de vil bruke fremover også.

Ved å gå inn i nisjeområder, får de mer kompetanse og kunnskap inn mot disse områdene, og muligens bedre kjøpsbetingelser av importør.



Fortrinn ved eierskap i Europris.

En sterk aktør i Norge.

Relativt trygg havn

Gode utbytter

Positivitet knyttet til vekst på nettbasert salg.


Nedside ved eierskap i Europris

Retail er ikke kjent for mye vekst

Nedadgående trend i EPS - uten noen reell reaksjon på pris

Høy leasing i cash flow ca 30.40% av inntekt q1-q3

Større konkuranse nå enn tidligere.



Så hva burde man følge med på.

Veksten til oppkjøpte nettbutikker

Leasing kostnader

Om gjelden fortsetter å øke i q4

Om bunnlinjen fortsetter å falle.



En kjapp oppsumering

Europris er en billigkjede som fikk en kraftig boost under covid. De selger hovedsaklig tørre produkter som har lang holdbarhet og koster lite å "vedlikeholde". De siste årene har de opplevd et sterkere press på bunnlinjen, men de ser fremdeles sterke ut.

Jeg opplever ikke askjen som billig lengre, og følger nøye med på om hva som skjer med Oob.


Cheers!



36 visninger0 kommentarer

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page